Vinko Vukadin analizira suce Merona i Turudića
Razapnite ga – koga?
Našem narodu je sigurno poznat onaj povik jeruzalemske mase da suci,
rimski, razapnu Isusa. Koliko puta smo samo slušali taj povik u korizmi,
ako smo išli u Crkvu, a mnogi jesu barem u Velikom tjednu. Sjećam se
tih teatralnih čitanja Evanđelja u kojima je obično svećenik igrao ulogu
Isusa Krista, a ja sam obično bio evanđelist. Bio sam jako važan, sebi i
svojoj materi. Bili smo uvijek ponosni na to vjersko u nama i nekako
smo mislili da je to najjača naša odrednica u životu.
Svaki put kad
bih slušao rulju kako viče: «Razapni ga», ja bih se osjetio nadmoćno.
Ta rulja nije prepoznala Isusa kao Mesiju, to mi je bilo jasno, ali da
nisu tražili ništa osim razapinjanja, e to mi je bilo nepojmljivo. Ja
osobno ne bih nikad aupao u tu zamku, mislio sam i osjećao se nadmoćno.
Taj kršćanski osjećaj nadmoći nad onima koji nisu moralni jer
zahtjevaju da se nekoga objesi ili razapne na križ je ostao i svako malo
se pojavi kao dokaz da sam na pravom putu.
Nekad sam mislio da je
taj osjećaj karakterističan samo za nas katolike, ali sam s vremenom
shvatio da svako vrijeme, svaki narod, svaka religija i svaki politički
okrug ima taj svoj osjećaj nadmoći nad ruljom. Tako je sasvim normalno
da će djeca nekadašnjih nacista pitati svoje djedove kako to da nisu
bili protiv progona Židova, jer oni to nikada ne bi dozvolili, iako im
je normalno da misle da je turčin apriori prljvav i lijenčina. Sasvim je
normalno da nekadašnji komunisti danas pričaju o svojoj pravednosti i
ne shvaćajući da žive u stanovima otetima i necionaliziranima u
vremenima kad je važilo da se razapinje svakoga tko se usudio
promišljati drugačije.
Pored toga osjećaja moralne nadmoći sam
upoznao i još jedan važan osjećaj, osjećaj koji je imala ona rulja kad
je vikala «Razapni ga». Taj osjećaj je sličan ovome prvome. Ja, i mnogi
drugi mislimo da nismo u stanju biti dio rulje, a rulja misli da je u
moralnom pravu. Upravo taj osjećaj osobne izdignutosti nas povezuje. I
ne znajući svatko od nas stalno mijenja poziciju u tom kolopletu
moralnih normi i zahtjeva. Jednom si nadmoćan nad ruljom, a par sekundi
kasnije, u nekom novom slučaju, si i sam dio te rulje. Pitanje je samo
koga to treba razapeti?
Uvijek je to onaj koji se usudio ili je
automatizmom bio izvan te rulje, netko tko u rulji izaziva osjećaj
zavisti ili nemoći. Rulja je naravno uvijek u pravu jer rulja zna tko je
on, rulja zna da je dotična osoba kriva, da ju treba razapeti do
devedeset devetog koljena. Taj fenomen rulje se pojavljuje u svakom
društvu i svakoj naciji, a zadatak država bi bio da ne nasjedne na
prohtjeve rulje, nego da se pridržava krutih zakonskih propisa, ma
koliko da oni bili trenutačno neprihvatljivi. Jednsotavno zato jer za
državu je najviša norma morala ona zakonska. Država se ne može voditi
drugim normama, ona mora ostati na zakonskoj razini i onda kada bi neki
državni službenik mislio drugačije. Čak i onda kada bi objektivno bilo
drugačije, država se mora strogo držati zakonskih odredbi.
Te
zakonske odredbe se zasnivaju uvijek na istim načelima: ako je netko
kriv mora mu se nedvojbeno dokazati da je on kriv. Ne smije psotojati
sumnja da je baš on taj koji je kriv. U situacijama kada sudac sumnja
ili ima osnove za sumnju, dužnost je odgovornog suca da odluči u korist
optuženika. Koliko god se takva odluka ne svidjela rulji, on je dužan to
raditi jer inače dovodi u opasnost čitav pravni sustav.
Mi smo ovih
dana svjedoci povijesnih sudskih odluka. Nisu to presude ni Isusu ni
nekome tko je i blizu Isusa Krista, ali su to presude koje su pod
pritiskom rulje, koju danas nepismeni novinari i poluprostituirana
javnost zovu «javno mišljenje», neki bi rekli mnijenje. Pod pristiskom
toga «mnijenja» se očekivalo da osude naše generale, a potpuno je jasno
da je javnost očekivala osuđujuću presudu i za najistaknutijeg
predstavnika neokomponirane hrvatske vlasti nakon Franje Tuđmana.
I
na jednom kraju imamo sudca koji nije podlegao pritisku javnosti, a na
drugom imamo sudca koji je mucavim glasom pokazao da je dorastao svojoj
pilatovskoj ulozi izvršitelja.
Javnost, ma šta god ona da jeste, je
tražila da se razapne glavnog aktera i sud je postupio kako se
očekivalo. Bez obzira na snagu materiajlnih dokaza prevladalo je
mišljenje da se zna da je Pedro lopov. Možda jeste, moža nije. Teško mi
je biti sudac, no jedno bih se ipak upitao: «Što ako je Pedro nevin»?
Država koja želi biti pravna mora donositi odluke koje su izvan svake
sumnje. Sudac nije tu da šalje poruke, nego da presudi na osnovu
materijalnih dokaza. Inače ćemo uvijek imati rulju koja viče «Razapni
ga». Ta rulja je uvijek uvjerena da je u pravu, ja i vi smo uvjereni da
smo izvan rulje, a hrvatska država bi morala smoći snage da zakon bude
iznad mojih i vaših osjećaja i želja.
U tome smislu se upitajmo koga
i zašto bismo mi trebali razapinjati. Na osnovu kojih dokaza i s kojim
polsjedicama. Hoćemo li razapinjati jednoga koji je možda u ratu maznuo
par milijuna, a da nam život kreiraju oni koji su maznuli čitave banke,
tvornice i našu povijest? Jedina razlika među njima je njihov trenutni
položaj. Upravo tu nepravdu među ljudima država bi mogla ispraviti ako
bi se ponašala samo sukladno zakonima i dokazima, a ne sukladno željama
javnosti i potrebama elita. Hrvatska država nije krpa kojom možem brisat
svoju narodnu stražnjicu, nego je to okvir razvoja za svakoga njezinog
građanina, pa i za lopova.
No comments:
Post a Comment